En läsarfråga!

Sara: hej jag funderar på att åka som utbytesstudent men jag vet inte om jag kan eftersom jag är allergisk mot jordnötter (kan inte va i samma rum...) Vet du om det finns några regler kring allergier och så om man ska åka som utbytesstudent?

Hej Sara! Jag vet inte hur länge du läst min blogg men jag har en värdbror (han bor inte i samma familj men vi kallar honom för bror ändå) från Tyskland (Yero) och han är allergisk för jordnötter. Eftersom att han ofta var här så såg vi alltid till att maten vi köpte och serverande honom inte innehöll jordnötter. Han hade dock inte en lika extrem allergi som dig. Han kunde vara i samma rum där det fanns lite jordnötter men han kunde absolut inte äta det.
Vad jag vet så finns det inga regler angående allergier. Folk har allergier över hela världen så varför skulle inte du kunna åka iväg ett år bara för att du är allergisk?
Det enda du måste göra är att vara ärlig i din ansökan. Var tydlig om vad du tål och inte så att du kan få en matchande värdfamilj som vet om det och förstår vad som kan hända ifall du kommer i kontakt med jordnötter.
Kan du leva med din allergi i Sverige så kan du såklart leva med din allergi i andra länder också. Det enda du behöver göra är att informera folk omkring dig (lärare, klasskompisar osv.) så att de är väl medvetna om att du är väldigt allergisk.
Lycka till! :D

Kommentarer
Postat av: hanna

hej! jag har läst din blogg nu ett tag och jag blir verkigen supersugen på att åka iväg, och jag vet att jag får det också, men det ända som göra att jag tvekar är att man måste gå om i skolan när man kommer tillbaka och gå med dom som är ett år yngre! Hur kommer du göra med det? tack för en jättebra blogg:)

2011-03-16 @ 22:33:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0