Mer frågor och Svar

hej, måste bara säga att din blogg är himla bra! jag har själv tänkt att åka ett år till usa, efter andra året på gymnasiet.
så jag har lite frågor:)
när åkte du, alltså efter vilket år i gymnasiet och hur gammal var du?
är det mycket man behöver betala själv när man väl är där, typ kanske skollunch och annat? hur mycket pengar ungefär gör man av med per månad?
hoppas du svarar! :D

Åh tack!!!
Jag åkte efter andra året på gymnasiet, så jag hade redan fylle 18 innan jag åkte. De flesta åker efter nian eller efter första året på gymnasiet så jag var nog en av de äldsta utvytesstudenter som åkte. Jag vet att min vän också ville åka iväg ett år men hon var inte tillåten för att hon var "för gammal". Hon fyller år ca 2 månader innan mig så ifall du fyller år sent på året så klarar du nog dig :) Jag fyller år i April, vilket var på gränsen till "för gammal".

Din värdfamilj står för mat, bensin, och allt sånt som en familj behöver men ifall du vill ha ett par högklackade skor så betalar du det själv. Det är ganska logiskt.
Angående skollunchen så beror det på. Din värdfamilj måste betala ifall du tar med dig en lunchlåda hemifrån, men ifall du vill köpa mat i skolan så är det du själv som står för det. Själv gör jag lite blandat. Ibland äter jag i skolan och ibland tar jag med mig lunch hemifrån.
Det där med pengar och vem som betalar vad kommer ganska naturligt. Ifall vi till exempel går ut på middag på restaurang så betalar jag i princip alltid min mat själv, men hemma så betalar vår värdmamma all mat.

Oj, hur mycket jag spenderar i månaden? Det är en svår fråga. Jag kan ganska lätt säga att det går att spendera mindre pengar än vad jag gör per månad eftersom jag nu har skaffat gymkort och jag köpte de mesta av mina kläder här osv. Räkna med att lägga ut 2000 - 5000 kr per månad, beroende på vad som händer. Jul, homecoming, bio, bowling, disneyland och resor är saker som gör att det är lite dyrare vissa månader...

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Lycka till med ditt beslut, det är ingenting du kommer ångra... :)


En bild från ett av alla våra shoppingcenter :)
Mat är någon jag och Anna spenderar mycket pengar på... vi är stammisar på Panda Express. Vi var där senast idag :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0