Hollänsk jul

Anna fick ett MEGApaket för någon vecka sedan med massa typiska hollänska ätbarheter, kläder och laptop (hennes tidigare laptop gick sönder). Det var en stor kartong fylld med grejer!
Iallafall så är det den 5:e December och det är en typisk hollänsk juldag, ungefär som vi har en typisk svenkt = Lucia.
Jag har ingen aning om hur det stavas men jag vet hur man uttalar dagen på hollänska, haha. Dagen handlar om en tomte (inte jultomten - en annan tomte) och man får presenter och ger denna tomte en morot i en sko som man stätter utanför dörren om jag inte minns fel. Det är häftigt att fira en amerikansk jul och att samtidigt få ta del av hollands traditioner. Under denna dag (i Holland) så får alla en bokstav (den första bokstaven i ens namn) i choklad och Annas mamma och pappa var så gulliga så dom skickade en bokstav till mig också. Anna hade sagt att jag gillar mörk choklad så mitt E var i mörk choklad = GOTT!
Hennes föräldrar skickade också med hollänsk saltlakrits (jag ÄLSKAR salt lakrits) och hollänska små kakor och smakade som pepparkakor (!!!!!!). Ååh det är så gott och det påminner mig lite om en svensk jul också :)



Anna fick även Hagelslag som det heter. Det är ungefär som strössel som man strör på en rostad smörgås med smör. Vi har hållänska vänner hemma i Sverige och jag minna att jag åt detta hemma hos Tim och Camille som dom heter och jag tyckte det var okej. Det är absolut inte äckligt men jag klarar bara inte av sött på en smörgås som exempelvis sylt, nutella och liknande.
Anna fick massa olika sorter och smaker så hon blev helt överlycklig. Jag har bildbevis när hon tog sin första Hagelslag macka för första gången på gyra månader....



Jag får inte bara ta del av den amerikanska kulturen - jag fick Holland på köpet! :)

Kommentarer
Postat av: bellen

Linnea har berättat att de har sjukt konstiga traditioner där haha. jag minns inte om det var små nissar eller något som drar "tomtens" släde men fatta vad de borde tycka om oss som har rådjur som drar den...

2010-12-05 @ 21:58:58
Postat av: bellen

jag har besök av linneorna nu och jag fick det klart för mig att i november kommer svarte pete med sina slavar som medhjälpare...

2010-12-09 @ 18:25:45
Postat av: Marcia

Hej sötnos! Så härligt att höra att du även får uppleva Sint Nicolaas eller Sinterklaas som många säger. Kul att du fick en chocklad bokstav, det är som sagt väldigt vanligt. Kan informera att moroten och hö som man lägger ut är till hästen som Sinterklaas rider på. Sinterklaas är faktiskt den "originella tomten" jultomten är endast en "blek" kopia ha ha ha. Att vi firar 5 och 6 december beror på att det är Sinterklaas födelsedag och han delar av sin rikedom till dem som behöver (mest småbarn numera). Som sagt, jätte härligt att du får delta i flera traditioner än endast amerikanska. Avslutar med en liten Sinterklaas sång:

Sinterklaas kapoentje, leg wat in mijn schoentje

Leg wat in mijn laarsje. Dank U Sinterklaasje

Stor kram till dig

Marcia

2010-12-16 @ 19:53:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0