I LOVE Santa Barbara!!!!

Tidigt igår morse så kom Ellen, Nicole och Marlene och hämtade upp oss och vi åkte två timmar norrut till en dansk stad som heter Solvang. Det ligger uppe i nergen och precis allt är danskt. Vi stannade där i ett par timmar och åt brunch på en dansk restaurang. Superballt! Jag frågade servitrisen om någon pratade danska och hon sa att det bara är ägaren som gör det och han var inte där. Hahah inte för att jag är så jättebra på danska men lite kul hade det ju varit att snacka lite ;) Vi promenerade vidare i värmen och alla affärer kändes lite som de i Gamla Stan, Små turistbutiker med massa nordiskt hantverk och andra typiska nordista prylar. Vi hittade mycket svenskt. Svenska flaggor, dalahästar, svenskt godis och massa mer. Det var väldigt kul för i en butik så sålde de inte bara nordiska grejer utan hollänska saker också. Anna blev helt till sig. Inte hade hon förväntat sig att hitta en liten del av Holland i en "nordisk" stad?


Solvang :)


Inne i restaurangen där vi åt brunch hade de dansk text i taket.

Lilla sjöjungfrun




Marlene, jag och Anna. Marlene var tyvärr sjuk men hon följde med ändå :)


En ritbok med svenska motiv :)

Servetter


Ett bageri :)


Här ser ni då de typiska hollänska pålägget - strössel. Det är ett speciellt strössel dock som smälter när man häller det på en rostad macka. Vi har två paket hemma redan som Annas föräldrar hade skickat :)


Sandra, jag tänkte på dig :)

Turkisk Peppar!! Synd bara att de kostade över 60 kr :P

Lite annat bekant godis från Tyskland

Hollänska Drop tillsammans med lite svenskt Gott & Blandat




LÄKEROL!!


DAIM!!!!


Carlsberg

Efter att vi tagit en tur till Europa så åkte vi ner från bergen till Santa Barbara. JAG ÄR KÄR! Åhh så mysigt det var! En stor hamn med massa båtar, stränder och shopping, kan det bli bättre??? Det var väldigt likt San Diego faktiskt. Vi började med shopping på the main street och vi gick i flera timmar. Det var väldigt varmt men det var svalkande inne i butikerna ;) Jag köpte på mig lite smycken och en JÄTTEFIN klänning (Mamma vi båda kan använda den, den är superfin och jag vet att du kommer tycka om den också). När solen började gå ner så gick vi ner till hamnen och åt på en SUUUPEERRRgod seafoodrestaurang. Vi hade det bästa bordet ute på en terass så vi hade utsickt över hela hamnen och staden. Runt åtta så åkte vi hem och det tig ca. två timmar. Vi alla tjejer somnade såklart i bilen efter en lång dag :)



*







En svensk flagg! Jag tog bilden från bilden i farten så det är därför den är lite suddig :P


Ser ni båtarna i bakgrunden? Denna bild tog jag när vi åkte i bilen så de är lute suddiga. Ellen tog fler biler senare som jag lägger upp så fort jag får dom :)


Stranden!!






Jag i princip hängde ut ur bilfönstret när jag tog dessa bilder, haha.






På kvällen utanför restaurangen

En suddig bild på massa fiskebåtar :)


Utsikt från där restaurangen låg








Kommentarer
Postat av: Julia - utbytesstudent i Iowa, USA 2010/2011

Vad köpte din värdsyster USA-linnet hon har på en av bilderna? :)

2011-03-07 @ 05:43:12
URL: http://juliamerica.blogg.se/
Postat av: Louise och Viktoria

Hej, din blogg är jättebra!

Vi var utbytesstudenter förra året och just nu gör vi ett projektarbete om det amerikanska och det svenska skolsystemet.

Vi har en del intervju frågor som en skola i USA skulle behöva besvara. Till exempel en counsler, lärare eller rektor. Någon som är insatt i skolan iaf. Vi har försökt att kontakta våra skolor i USA, men inte fått något resultat.

Vi undrar om du skulle kunna intervjua någon på din skola åt oss? Det skulle vara väldigt snällt av dig.

Jag skickar vår email till dig och om du är intresserad kan du maila oss. Vi har då några frågor som vi kommer skicka till dig i så fall.

Vi skulle verkligen uppskatta om du kunde göra det här för som sagt vi får inget svar hos våra amerikanska skolor.

Med vänligt hälsningar Viktoria och Louise



Du har en väldigt bra blogg:)

2011-03-07 @ 16:46:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0