Hur jag hamnade i just Kalifornien

hej! jag har också tänkt på att åka highschool år, men är lite nervös för placeringen.. Så jag undrar hur det kommer sig att du hamna just i CA ? :)

Ja du det där är något som jag tror varenda utbytsestudent funderar över. Det är nämligen ingenting du kan välja. De flesta som åker till USA vill till Florida, New York, Washington och såklart kalifornien men som sagt så är det ingenting man kan garantera.
Du kan bli placerad vart som hellst i hela USA. Det är i princip slumpen som avgör så jag hade tur när jag hörde att jag skulle bo i Kalifornien.
Innan jag fick placering så försökte jag inte tänka så mycket på vart jag skulle hamna. Det var ju såklart tillfällen då jag verkligen önskade att jag skulle hamna i just CA men jag försökte så gott det gick att förvänta mig det värsta. Om du förväntar dig det värsta så blir du bara glatt överraskad ifall du till exempel får en placering i Florida, CA eller liknande. FÖRSÖK verkligen att inte ha höga förväntningar för risken är då stor att du kommer bli missnöjd eller besviken. Som jag skrev innan, förbered dig på det värsta. Det är såklart svårt att gå och tänka negativt hela tiden men det jag försöker säga är att inte ha för höga förväntningar. Var öppen till allt!

De flesta organisationer erbjuder såkallade områdesval. Du kan inte välja en specifik stat men du kan önska att hamna i ett speciellt områdesval. Jag önskade västa USA och för det behövde man belata lite mer eftersom det är så populärt.

Jag vill passa på att säga till er kommande utbytesstudenter där hemma att staten är absolut INTE det viktigaste. Det viktigaste av ALLT är VÄRDFAMILJEN! Kom ihåg det!
Tro mig, jag vet. Skulle du vilja bo i kalifornien hos en familj du inte alls trivs hos alls eller bo i Mishigan (bara ett exempel) med en underbar värdfamilj som bryr sig och tar hand om dig. Något att tänka på.



Hittade detta på STS hemsida: Dessa är då de olika områden jag kunde välja mellan, Jag önskade Västra USA.

Vi har delat in USA i sex olika områden för att kunna beskriva det specifika med varje del av detta stora land:

Nordöstra USA -
I det här området är årstiderna skiftade och det finns möjlighet till både sommar- och vintersport. Området har atlantkust, världsmetopoler och böljande gröna kullar. Det är här de gamla "svenskbygderna" ligger. I det här området hittar du New York, Maine, New Hampshire, New Jersey och Delaware m. fl.

Sydöstra USA - Här ligger den färgstarka "amerikanska södern". Här är det varmt och hit åker många amerikaner på semester för att spela golf eller för att bosätta sig under vinterhalvåret. Här hittar du bl. a Florida, Alabama, Kentucky, och Mississippi.

Mellanvästern - Här hittar du den mest typiska atmosfären och mellanvästern representerar med sin ursprungsmiljö det genuina USA. Här kännetecknas människorna som öppna och gästvänliga. Här finns Chicago, Illiois, Minnesota, Illinois, Iowa m. fl.

Solbältet - Här är det torrt, soligt och behagligt året om. Det öppna landskapet består mest av öken och det är stora avstånd mellan städerna. I det här området ligger Dallas, Las Vegas, Grand Canyon och Monument Valley. Området lockar även med storstäder som Dallas och Las Vegas.

Bergsstaterna -
Det här är platsen för dig som gillar natur och äventyrsaktiviteter. Här passar miljön för camping och fiske. Om du gillar skidåkning, då kan du åka i de världsberömda Klippiga bergen. I norr ligger Alaska med sitt fantastiska djurliv och vilda natur. Här ligger Colorado, Utah, Montana etc.

Västra USA - Västra USA har en kust med uppskattat klimat och en utpräglad nyskaparanda. Här ligger USA:s näst största stad, Los Angeles, som är mest känt för Hollywoods stora filmindustri. I det här området ligger även Nevada, Arizona, Oregon m. fl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0