En Norsk läsare!!! :D

Hei, jeg er en jente fra Norge som leser bloggen din! Utrolig kul å lese om året ditt... Men jeg undrer på en ting, hva er forskjellen på ungdommene i USA og de i Sverige?

Hej! Gud vad kul att du läser min blogg!!!!
Det största skillanden mellan ungdomar i Sverige och ungdomar i USA.. Gud det är en svår fråga! Jag kan inte säga att alla ungdommar i USA är si eller så, för precis som i vilket land som hellst så är ungdomar olika även fast de kommer från samma land. Eftersom jag bor i södra kalifornien så har jag faktiskt ingen aning om hur ungdommar från andra stater fungerar så mitt svar kommer vara baserat på Mina åsikter utifrån vad Jag har sett här i området där jag bor. Andra utbytesstudenter skulle säkert ha ett annorlunda svar på denna fråga.

Vad JAG tycker är de största skillnaderna mellan ungdommar här vs. Sverige är att ungdommarna I USA/Kalifornien är mindre allmänbildade/mindre smarta om jag får säga så... Majoriteten av de jag träffat och lärt känna kan väldigt lite om världen. De flesta kan till exempel inte peka ut vart kontinenterna ligger på kartan. Som sagt så menar jag verkligen inte ALLA, men över lag så är det så det är tyvärr.

Detta beror garanterat på vilken skola du kommer ifrån eller går i i USA men jag har har fått intrycket att amerikanska studenter är mer lata. (Igen. Jag menar absolut inte alla, men de flesta) I Sverige tycker jag att vi tar skolan och utbildning mer seriöst än i USA.
Skolan är vårt jobb och vår lön är våra betyg. Jag och mina vänner i sverige tar skolan mer seriöst än vad de flesta gör här i USA. Tyvärr så tror jag att det är något som hänt med tiden här i USA. De har på något sätt "dummat ner sig" och lektionerna/kurserna blir lättare och lättare (Detta har jag hört ifrån lärare). I alla klasser kan du göra omtest ifall du inte får godkänt plus att det finns så kallat Extra credit. Extre Credit är typ som en extra hemläxa som du gör ifall du inte har ett bra betyg så att du kan jobba upp det så att du kan få godkänt. Jag vet inte varför jag började babbla om skolsystemet här men det jag försökte komma till var att ungdommar i USA/Kalifornien/Upland är mer lata än vad Jag är van vid hemma i Sverige.

En annan stor skillnad är att det är mer drama här :P Ibland känns det verkligen som att jag lever i en typisk High School film med allt som pågår runt omkring en. Detta beror nog på vilken skola du går i men detta är intrycket jag har fått. Drama drama drama...

Ja du vad mer är en stor skillnad. Klädstilen är något som är annorlunda.
Usa = korta jeansshorts + t-shirt eller jeans + en mjukiströja är vad de flesta har på sig här men det finns såklart undantag. Vissa har till exempel på sig fest/klubbkläder med lösögonfransar och högklackade skor när de går till skolan. Jag skojjar inte.

Det är mycket som skiljer sig mellan sveriges och USAs ungdommar faktiskt med på samma gång så är vi ganska lika. Tonåringar är tonåringar oavsett vilket land du kommer ifrån :P

Kommentarer
Postat av: Farmor

Det var ju kul att du har läsare i Norge! Du svarar så bra så du blir nog diplomat. Flera ggr om dagen kollar jag om du skrivit nåt nytt. Det är det bästa att få följa dig hela tiden. Kram!

2011-01-26 @ 14:17:00
Postat av: mamma

"Skolan är vårt jobb och vår lön är våra betyg"! Det ska man ju rama in!! Mycket klokt sagt. Säg det till din brorsa också ha, ha

2011-01-26 @ 16:27:44
URL: http://ellinorinusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0