AYUSA Camp

I lördags åkte jag upp i bergen tillsammans med min värdsyster, Yero (min värdbror typ), Tugu (utbutesstudent från Mongolia) och José (utbytesstudent från Tyskland). Väl där träffade vi massa andra utbytisar från olika delar av världen. Sammanlagt var vi runt 30 studenter. Vi började med att plantera oss rum fyra och fyra och vi tjejer hade en korridor med rum och killarna hade sina rum på våningen under.
En väldigt amerikansk grej hände medans vi delade in oss i rum. Det var nämligen fyra tjejer för mycket för att få plats i vår korridor men istället för att bo nere i killarnas korridor där det fanns ett ledigt tomt rum så fick de lov att flytta till ett helt annat hus långt ifrån vart vi andra sov. Väldigt amerikanst.
Det är mycket amerikanska värderingar och liknande som enligt mig är lite udda. Men som jag brukar säga till mig själv ibland när jag blir irriterad (Ja, jag har en hjärna med åsikter): Det är inte fel, bara annorlunda. Mycket här är annorlunda.

Jag hamnade i ett rum tillsammans med en tjej från Georgien, en tjej från Libanon och en av ledarna och det var verkligen häftigt. Hur många gånger i livet får man bo tillsammans med tjejer som är så otroligt lik en själv men samtidigt helt annorlunda. T.ex. så var en av tjejerna muslim så hon kunde inte äta när solan var uppe pga. Ramadan och även när en hund slickade henne på benet så fick hon lov att ta bort allt smink och dusha eftersom hund saliv anses vara smutsigt. Trots dessa olikheter så var vi så himla lika. Samma intressen, samma tankar angående ett år i USA och massa annat. Det kändes bara så otroligt häftigt att göra saker med henne. På morgonen när vi sminkade oss till exempel, inte för att det är en så stor grej men jag tyckte det var riktigt ballt när vi satt och snackade om smink och skor och klänningar osv. Oavsett vart du kommer från i världen så är vi innerst inne väldigt lika allihopa. Det fick mig verkligen att öppna mina ögon.

Första dagen gjorde vi sammarbetsövningar i skogen allihopa för att komma in i gruppen lite och det var jättekul! Väldigt likt ängsholmen! Ni Ängsholmare - De hade en Vippbräda och En mini Silja Line!

Varje kväll efter middagen så hade vi som små möten där vi gick igenom hela utbytesprogrammet och peppade varandra. AYUSA (Academic Year in USA ) Högkvarteret i San Fransisco har gett oss södra Kalifornien studenter namnet "The Rocking Team". Jag gillar det :)

Sista dagen av kursen/campen så vaknade jag med hög feber.. Inte kul. Men jag missade inte mycket eftersom det var sista dagen. Jag låg i soffan och sov, sov och sov. Folket där var verkligen jättesnälla oxh de gav mig mat och hjälpte mig med alla under dagen.
Under bilfärden hem sen (ca. en timma) så sov jag också och svettade ner hela deras van. Nästan :P

När jag tillslut kom hem så åkte jag med min värdmamma till apoteket och köpte massa bra saker så nu är jag frisk :) Fast jag har snor i näsan fortfarande men sånt hänger alltid kvar ett tag...


Massa utbytisar i skogen uppe i bergen. Min syster i hennes gröna pyjamas tröja :P


I väntan på samarbetsövningarna


Jag och Morgan (Hon är amerikan - Student ambassadör) efter vattenkriget. Det rann vatten från mina kläder... Förmodligen var det detta som gjorde mig sjuk senare.

Nu måste jag skriva klart en bokrapport. Vi höres!


Kommentarer
Postat av: mamma

Hjärtat, vad kul att du skriver och berättar så mycket. det första jag gör på morgonen är att gå in på bloggen och se om du skrivit något. Vad spännande med alla nya människor du möter och kommer att möta under din tid i USA! Minnen, erfarenheter och vänner för livet. Glöm inte att alla ska skriva i din "vänner bok" som du fick av emelie! Vilken skatt det blir sen:) Love you

2010-09-10 @ 08:43:30
URL: http://ellinorinusa.blogg.se/
Postat av: mormor

Hej Älskling. Hoppas du är bra nu ,kul att se alla bilder men stressa ej med allt till oss.vi följer dej ändå.Här är det lite höstlikt nu,som det ska va. Du sänder sol o värme till oss,så det ska nog gå Här är allt ok PUSSAR KRAMAR

2010-09-14 @ 17:27:06
URL: http://ellinorinusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0