Svar 3

Anonym:
Vad är det konstigaste du har ätit i usa som du inte ätit i sverige?

Säg något typiskt amerikansk?

Vad är det bästa med dina värdsyskon?

Du är jättesöt och din blogg är verkligen jättebra, har läst den varige dag från några dagar innan du åkte till usa :D

Svar: Det konstigaste jag ätit är utan tvekan de friterade Oreo kakorna jag köpte på en marknad för ett par veckor sedan (bild). Jag köpte de mer på skämt eftersom det var så absurt. Hur kan man fritera chokladkakor? Jag har ätit en del andra udda saker som Jell-o och jag gillade det inte. Det är som gelé med olika smaker och det är super sött precis som allt annat här. Amerikanska matvanor skiljer sig mycket från Svenska/Europeeiska.
Känner du för tre Donuts till frukost - ja då äter du tre donuts till frukost. Läsk fem gånger om dagen - ja absolut!
För mig är det helt ärligt frustrarande. Jag blir seriöst arg när jag ser folk i skolan äta Pop Tarts till frukort eller våfflor med sirap.
Jag kan berätta om en diskussion vi hade i min US.Government klass. Vi diskuterade om de skulle införa skatt på läsk och på så sätt få in mer pengar till att bekämpa fettma men även för att höja priserna på läsk och på så sätt minska konsumptionen av det eftersom det är dyrare och folk inte vill köpa läsk längre. Av de som pratade i klassen så var jag det enda som tyckte det var en bra idé. Vatten kostar lika mycket som läsk här och det tycker jag är knäppt. Det var en kille som jag sa emot mig hela tiden och hans argument var att han drack fem läskburkar per dag men han blev inte tjock.
Det handlar inte bara om att vara tjock eller inte - det handlar om hälsa. Kroppen mår dåligt av så mycket socker och din kropp kommer sluta fungera i förtid om du fortsätter dricka läsk som vatten oavsett om du blir fet eller inte. Jaja jag vet inte varför jag började prata om detta. Jag tycket bara det är så himla sjukt.

Något typiskt amerikanskt. Hmm menar du något typiskt amerikanska uttryck?
Slang här är vanligt och jag har verkligen inte lärt mig allt ännu men en sak jag hör ofta är -ish i slutet på ord, vilket betyder ungefär. Till exempel: I´ll be there at nineish = jag kommer vara där ungefär nio. Eller: That girl has blondish hair.. jag tror ni hajjar.
Ett annat ord som jag hör heela tiden är Neat = snyggt. Jag hade inte hört det innan jag kom hit men folk använder det väldigt mycket. Ex: wow, that house is neat.
ahahahaha ett annat uttryck som Jag använder mycket är: What´s up boo. hahah det är lite som ett internskämt.

Mina värdsyskon är super! Jag bor tillsammans med Anna 93:a från Holland och vi delar rum och är tillsammans praktiskt taget hela tiden. Anna är perfekt! Jag är så himla glad över att vi har varandra och utan henne hade det varit mycket svårare. Vi har precis samma musiksmak och vi båda är väldigt tjejiga av oss och gillar smink, naglar, shopping osv. Ja ni vet, tjejer liksom. Det jag älskar med Anna är att vi tycker väldigt lika om saker. Vi båda är utbytesstudenter och vi går igenom exakt samma sak. Om det är jobbigt eller om något känns konstigt eller svårt så pratar vi med varandra innan vi pratar med exempel vår värdmamma eftersom de mesta vi "irriterar oss på" är just skillnader mellan kulturer. Vi har varandra och vi stöttar varandra, vilket verkligen hjälp oss båda att klara av "kulturchockar" osv. Det jag gillar är även att vi båda kan ha olika vänner och göra olika saker utan att känna att det andra personen "sviker en". I och försig så har vi nästan bara gemensamma kompisar men jag tycker att det fungerar väldigt bra just eftersom vi är så himla lika. Jag var rädd i början att vi skulel ha svårt för att hitta kompisar eftersom folk kanske tror att vi har varandra och att vi inte låter in någon annan om ni förstår vad jag menar. Men det har som sagt fungerat superbra. Jag har folk jag pratar med som inte hon känner och tvärtom.



Love my sis!

Min värdbror bor inte med oss. Detta kan låta lite komplicerat kanske. Yero 15 år från Tyskland, bor tillsammans med Ruthi (min värdmammas bästa vän) och de bor väldigt nära oss. Vi kallar oss för The Adams Family eftersom vi är en stor familj - Ruthi, min värdmamma, Yero, Anna och jag plus min värdmammas barnbarn (som flyttar till arizona snart) och en utbytesstudent från mongoliet som bor tillfälligt hos Yero och Ruthi. Jag vet det är komplicerat.
För att förenkla det hela: Jag, Anna och Yero är syskon. Vi är tillsammans i princip hela tiden - vi åker till skolan tillsammans, vi åker till kyrkan tillsammans, vi äter middag tillsammans ofta osv. Jag brukar även säga att jag har två mammor eftersom vi är med dem båda varje dag och vi inte har någon värdpappa.

Yero är super! Yero är garanterat det smartaste 15-åring jag har träffat i mitt liv. Han är en grant-student (tyskland goverment betalar för honom) och han är det enda som de betalar för i hela tyskland. För att det skulle batala behövde han göra massa tester, intervjuer och uppsatser osv. Han är supersmart och helt underbar så han fick det. Det som skiljer honom från Anna och mig är även att hans betyg och detta skolår räknas för honom. För Anna och mig så räknas inte detta skolår så jag måste till exempel "gå om" trean när jag kommer hem till Sverige.
Han är en störtskön kille och påminner mig på många sätt om min "riktiga" lillebror Oscar hemma i Sverige. Jag tycker verkligen om att prata med honom och han är också från europa så vi tänker väldigt lika om saker.


Kommentarer
Postat av: Lollo

har folk fester med röda muggar? Seriöst, lollo är mycket nyfiken.. hehe

2010-10-18 @ 16:02:58
Postat av: Farmor

Tack Ellinor för den fantastiska redogörelsen. Nu fattar vi ännu bättre hur det ligger till. Du är helt suverän att skriva! Att ha en "flödande Penna" är något man kommer långt med i livet. Kram älskling från Farmor

2010-10-18 @ 16:15:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0