Bästa helgen i America so far!

Fredags: Mamma du vet vad jag gjorde. Jag kan inte skriva öppet här men jag hade det så himla kul! Dansa + träffa nya vänner + ha kul!

Lördag: Food Bank på morgonen som vanligt och sen var det meningen att jag och anna skulle på bio med två kompisar MEN vi hade ingen som kunde köra oss till en början. Detta är en sak som gör mig väldigt frustrerad här i Amerikatt. Du kan inte komma någonstans utan en bil. Det finns inga bussar, inga tåg, ingen tunnelbana, inga taxibilar, inga cykelbanor osv. I Sverige kan vi ta oss exakt vart vi vill utan en bil, seriöst vart vi vill: Willys, videobutiken, Göteborg, Kiruna...... I USA däremot kommer du absolut ingenstans utan bil. Det som stör mig mest är att jag har körkort!!! Jag kan köra bil! MEN jag får inte. Det är så himla irriterande. Det är organisationen AYUSA som inte tillåter mig att köra bil, så oavsett vilken agency/organisation du åker till USA med så får du inte köra. För "det är farligt, det är en risk". Självklart är det en risk men är det inte mer riskfyllt att åka med någon som inte ens har körkort och sm manb får säga till att det är rött, du måste stanna????? Det är alldeles för lätt att få körkort här i USA. När du är sexton kan dina föräldrar skriva på ett intyg om att du får köra och sen kan du ta ett teoritest om du känner för det. Ingen övningskörning eller uppkörning här inte.
Anledningen till att de har regeln är fär att en utbytesstudent (inte från sverige) dog för några år sen i en bilolycka. Det var hennes amerikanska kompis som körde. Inte hon själv. Ville bara påpeka det.
Jag tycker att de ska ändra regeln om att utbytisar inte får köra bil. Punkt.

Jag pratade med två av mina mammor (Mamma och Marie - Love you!) på Skype i Lördags och jag började tillochmed gråta när jag pratade om att ta sig runt här i USA. Glöm inte bort att jag har det hur bra som hellst och att jag lever livet! Vissa saker här är bara lite svårare att vänja sig vid.

Iallafall så löste sig det där med bion efter mycket om och men. Vi kom tillslut till Victoria Gardens vilket är som ett stort utomhus mall. Det är väldigt Europeiskt. Det är som ett MEGA outlet Barkarby. Affärerna är liksom utomhus (vilket är ovanligt här) och det är inga bilvägar emellan utan breda gågator. Jag har varit där en gång inann och jag gillar det verkligen. Jag kallar det för mini Stockholm eftersom det ser så europeeiskt ut :)
Vi åt på T.G.I. Fridays och jag åt en stor blodig köttbit med potatismos! Jag har längtat så efter het vanligt körtt och potatis! Ingen friterad microvågsugn mat då inte.

SEN ååhh jag glömde nästan bort! Vi gick på spontan bio. Vi gick till biostället och valde en film som började efter fem minuter för vi hade inte så mycket tid och filmen hette Let Me In.
Tio minuter in i filmen så skrek (ja jag typ skrek inför alla där inne). THIS IS A SWEDISH MOVIE!!!!
Det var Låt Den Rätte Komma In!!!!!!! Det var en amerikansk version med amerikanska skådespelare men varenda sceen var exakt som i den svenska! EXAKT! Omgivningen, kläderna, allt. Så hilma ballt!
I slutet av filmen i eftertexten så stod det med stora bokstäver Låt den rätte komma in! Hahah jag blev jätteglad.

Söndag: DISNEYLAND!!
Vi gick upp tidigt och åt frukost osv. innan vi åkte, jag, Anna, min värdmamma och hennes barnbarn. Det var hennes barnbarns födelsedags present så anna och jag hängde med vi också. Disneyland var kul men jag vet att jag uppskattade det mer när jag var här för ca. tio år sedan. Jag kännde mig väldigt vuxen. Som sagt så var det jättekul och det var kul att se allting men de har inga bergochdalbanor osv. så det finns inte så jättemycket att göra i min ålder där om jag ska vara ärlig. Min favorit "ride" var Pirates of the Carribiean (stavning?). Man åkte runt i en stor båt och man fick se massa olika uppbyggda scener från filmen.
Vi var där hela dagen och åkte olika attraktioner och hade det jättemysigt :)
Vid midnatt kom vi till hotellet och alla somnade direkt :P Anledningen till att vi bodde på hotel var för att min värdmamma inte kan/inte vågar köra bil i mörkret så vi stannade över natten.

Måndag: Comubus day! En amerikansk holiday som gjorde att vi inte hade skola = NAJS. När vi kom hem från Disney så åkte Anna och jag till the mall och hängde i timmar och åt middag.

Idag är det Tisdag och jag och Anna ska alldelles strax ut och springa med Elisabeth och kanske Annas homecoming date :) ååh jag har glömt att berätta om Elisabeth! Det är vår nya vän! Hon är verkligen underbar och jag är såå glad äver att vi lärde känna henne för nån vecka sen. Hon är precis en sån kompis som vi längtat efter...
Det är svårt att vara utan er mina bästa vänner, ni vet vilka ni är. Vänner betyder så OTROLIGT mycket. Ta hand om varandra!

Nu måste jag rusa! Har bilder att visa och mer att berätta sen!

Kommentarer
Postat av: Farmor

Du är helt fantastisk Ellinor! Tänk att hinna med att berätta "nästan allt" för oss här hemma! Vi är som läskpapper och suger in allt du skriver. Tack för att du gör det!! Kram älskling! Farmor

2010-10-13 @ 10:34:32
Postat av: bellen

Amerikatt

va Let Me In läskigare eller precis likadan?

saknar dig snygging!!!!!!!!

2010-10-13 @ 20:40:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0