NEW YORK!

Mitt första inlägg från USA!

I sverige är klockan snart fyra på natten och här är den tio på kvällen men jag är inte så trött som jag skulle kunna vara faktiskt. Höll på att somna vid middagen idag men nu är jag piggare på något konstigt sätt. Jetlag...

Om flygresan:
Hela familjen inklusive Tobias och jag kom till arlanda strax inna sju på morgonen igår, eller det kanske blir i förrförrgår för er i sverige.. Jaja. Jag såg iallafall några andra ungdomar med sts t-shirt så jag gick fram och hälsade och alla verkade jättesnälla! Vi träffade även vår eskort så inte lång tid efter att vi kommit till terminalen så var vi tvugna att säga hej då till alla. Jag tyckte det var jobbigt att säga hej då och började gråta direkt men det var ganska förväntat. Jag kramade om dem allihopa och det känndes ändå helt ok efter att de gått för jag vet att de är med mig hela tiden och att det stöttar mig till hundra procent.

Efter säkerhetskontrollen så gick vi direkt till gaten och jag skickade mina sista hej då sms och pratade med alla studenter. Vi är sex stycken varav en är kille. Alla är verkligen supertrevliga. Under flyget till London satt jag bredvid en tjej som heter Caroline och vi pratade under hela flyget.

Det känndes heeeeelllllltttt sjuuuukkkttttt att lyfta med planet från sverige och tänka att det är tio månader tills vi landar där igen. Det går inte att beskriva. I just den stunden så var det bara helt ofattbart.

Väl i London så fick vi lov att byta språk till engelska och vi hade tre timmar på oss där innan nästa flyg till New York skulle avgå men tiden gick väldigt fort. Vi köpte mat och bara satt och pratade (på svenska eftersom ledaren inte var där och det kändes mer naturligt om man säger så). Innan vi gick på planet till New York så mötte vi upp resten av sts studenterna från norge, danmark, schweiz, frankrike, tyskland och finland. De från australien skulle vi möta upp i New york.

Under den nästan sju timmar långa flighten så hamnade jag bredvid tre tjejer från norge och de var supertrevliga förutom att de pratade norska med mig. Jag fattade i princip noll. jag bad dem många gånger att förklara på engelska men de verkade inte förstå att jag ville prata engelska men dem. Under flyget spelade vi kort, kollade på film. Vi flög en jumbo jet så alla hade varsin touch screen tv och filt, kudde osv. Riktigt najs. Maten vi fick var nog det godaste jag ätit på ett plan någonsinn! Chicken terryaki med ris och vit choklad mousse till efterrätt, mmmm.

Väl i New York så var jag jättetrött. klockan var runt tio här hemma och jag hade varit uppe sen fem. I new york så var klockan bara runt fyra på eftermiddagen. Vi åkte i en buss allihopa och våra ledare gav oss information osv. När vi kom fram till campus där vi ska bo, Suny Maritime College, så blev jag glatt överraskad. Vi bor precis vid vattnet och man kan se Manhattan! Det är så himla fint här! Campus området är sjukt stort så vi svenska tjejer gick ner till som en liten strand och bara pratade. Det var fortfarande väldigt overkligt allting. Man kan inte förstå hur det kommer vara att bo i USA i tio månader!!

Alla säger att man inte ska jämföra med amerikanska filmer men just nu är det som att jag lever i en high school film! Jag har en rumskamrat från danmark och vi pratar såklart engelska med varandra och redan nu efter 24 timmar så känner jag mig mer säker på språket. Vi svenskar pratar engelska med varandra ibland bara för att det kommer mer naturligt.

Igår när vi kom fick vi pizza till middag och då var klockan typ mitt i natten hemma, knasigt. Men det var nästan lite skrattretande att det första vi äter är hämtpizza.... USA.

Frukosten imorse var bättre, youghurt med flingor (det fanns bl.a. flingor som som godis som var rosa, blå och gröna) frukt!!!!!! olika sorters bröd, bacon, ägg osv. Eftersom vi är i USA så bjöds det såklart på olika sorters läsk och efterrätt som bestod av muffins och chokladkakor..

Efter frukost gick vi en runtvandring runt campus och det är såå som i filmerna. Massa olika sport fields, byggnader och parkeringsplatser. Det är verkligen verkligen fint här och jag njuter verkligen.
Efter det hade vi vår första lektion och det handlade mest om att presentera sig själv och så vidare. Vi är 25 pers sammanlagt och vi är indelade i två grupper.

Efter lunch hade vi baseball och vi visste inte hur vi skulle överleva det eftersom vi under hela dagen varit sååå varma. Det är supervarmt och väldigt fuktigt! Men baseballen gick bra ändå :)

Efter middag samlades vi i våra grupper och hade tid att förbereda våran show som man ska framföra i slutet av veckan och vi har en riktigt cool idé så jag får filma sen och lägga upp ;)
Efter rehersal så hade vi music quiz och det var jättekul! Mitt lag förlorade med tre poäng :(

Nu måste jag sova. klockan är snart fem svensk tid. Imorgon ska vi till Manhattan!!!!!!!!!!!!!

Har MASSA bilder men jag lägger upp dem senare eftersom jag måste sova.

Pussar och kramar! <3

Kommentarer
Postat av: Lena Israelsson

Hej älskling, vad roligt att du redan har skrivit på bloggen! Vad härligt allt låter:) Passa på att njut ordentligt av NY och ta hand om dig. Vi tänker på dig hela tiden. P&K mamma

2010-07-29 @ 08:57:55
URL: http://ellinorisverige.blogg.se/
Postat av: Caroline

Hej Ellinor det lÅter väldigt ROLIGT!Vad kul att det är bra där!

LYCKA TILL!

2010-07-29 @ 21:34:51
Postat av: caroline englesson

Hej Ellinor Vad roligt det låter JAG LÄNGTAR EFTER DIG OCH ATT DU KOMMER UT TILL BLIDÖ!



KRAM CAROLINE!!!!

2010-07-29 @ 21:38:01
Postat av: Eva Törnqvist

Hej Ellis!

Härligt att höra att du har det så bra. Du kommer få ett fantastiskt år i USA. Vi ser fram emot att få följa dig på din blogg. Kram från Eva Johan Jessica och TOBIAS

2010-07-29 @ 21:38:45
Postat av: Lollo

Åh ellis gud vad mysigt allt låter! Jag är avundsjuuk!! Saknar dig massa redan! Ha det underbart sötnosen <3

2010-07-30 @ 16:46:21
Postat av: Emma

Vilken fin blogg du har. Jag ska också till Californien ett år som utbytesstudent. Ska vi länka? :)

2010-07-30 @ 21:14:22
URL: http://emma.furwed.com
Postat av: Mathilda

åh låter hur bra som helst ju :D gud kan inte fatta att jag också är där snart. Fyfan på arlanda alltså :o men åhh nice med NY!!! Hoppas att du har det gryyymt :D

2010-07-31 @ 12:48:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0